Samorząd województwa łódzkiego zapewnia, że zmiany w harmonogramie zapłaty za produkowane przez Pesę jednostki Elf 3 nie wpłyną na termin finału dostaw. Mają one być uzgodnione z producentem. Dotacja z KPO nie jest zatem zagrożona.
Podczas jednej z ostatnich sesji Sejmiku Województwa Łódzkiego w 2024 r. radni przyjęli poprawki do budżetu i dokumentów planistycznych dotyczące zmian w harmonogramie wydatków na tabor komunikacyjny. Przesuwały one nakłady na ten cel na rok 2025, choć pierwotnie zakładano, że województwo poniesie koszty najpóźniej do grudnia. Korekta dotyczyła zamówienia realizowanego aktualnie przez bydgoską Pesę.
Finał dostaw i dotacja KPO nie są zagrożone
Samorząd przypomina, że realizowane są dwa przedsięwzięcia taborowe obejmujące zakup fabrycznie nowych trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które mają obsługiwać połączenia regionalne. Są one finansowane niezależnie:
cztery pojazdy zostały zakupione w oparciu o rządowy fundusz Polski Ład (edycja druga). Z Krajowego Planu Odbudowy dotowane jest natomiast pozyskanie
dziesięciu kolejnych egzemplarzy. Jednostki z obu pul zamówiono w ramach jednego postępowania.
– Wszystkie pojazdy są budowane w bydgoskich zakładach Pesa. Wykonawca wprowadza obecnie nowoczesne technologie produkcji. W świetle powyższego z uwagi na korzyści ze zmiany technologii produkcji wydłużono termin dostawy pierwszej sztuki – tłumaczy zmianę harmonogramu spłat Wydział Prawno-Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Zapewnia jednocześnie, że termin końca dostaw wszystkich 14 egzemplarzy nie został opóźniony.
Termin ten nie jest też zdaniem UMWŁ zagrożony. Zgodnie z wymaganiami KPO pozostaje on wyznaczony na 30 czerwca przyszłego roku. – Pojazdy będą odbierane sukcesywnie w pierwszym półroczu 2026 r. – informuje samorząd.
Duże zapotrzebowanie taborowe ŁKA
Właścicielem nowych jednostek pozostanie urząd marszałkowski. Należy się spodziewać, że trafią one do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i zasilą jej tabor w przededniu znacznego rozszerzenia jej siatki połączeń. Spółka czeka nie tylko na otwarcie
tunelu średnicowego łączącego Łódź Kaliską i Żabieniec z Fabryczną, ale też na budowę i przebudowę trasy
z Piotrkowa Trybunalskiego przez Bełchatów, Bogumiłów i
Chorzew-Siemkowice do
Wielunia i Wieruszowa.